Vi skal uddanne os hele livet

Vi skal gøre op med tanken om, at uddannelse er noget, de unge tager en gang for alle, før arbejdslivet for alvor går i gang. Danske Erhvervsakademier er overbevist om, at vi alle skal uddanne os løbende gennem hele vores arbejdsliv. Digitalisering, nye platforme og nye teknologier forandrer med hidtil uset hast virksomheder og markeder. Det vil føre til store tab af velkendte jobfunktioner, men også til en vrimmel af nye muligheder, som forudsætter nye kvalifikationer og kompetencer. Udviklingen går alt for stærkt til at arbejdsmarkedets behov kan opfyldes med nye uddannelser. Derfor er der brug for opkvalificering, omskoling, efter- og videreuddannelse igennem hele livet, så arbejdsstyrken kan følge med udviklingen og så virksomhederne ikke går glip af vækst- og udviklingsmuligheder på grund af manglende adgang til arbejdskraft med de rette kvalifikationer. Danske Erhvervsakademier kalder det digital growhow.

Gruppe arbejder med tavle på Dania

Danmark står ved en skillevej. Det nuværende uddannelsessystem vil ikke i fuldt omfang kunne indfri arbejdsmarkedets kommende kompetencebehov. Digitalisering udgør i den henseende både en udfordring og en løsning på nogle af de mest påtrængende opgaver på uddannelsesområdet. Der ligger store potentialer i at bruge digitale værktøjet begavet i undervisningen Kvaliteten kan højnes ved at bruge de bedste undervisere, vi kan tilgodese flere læringsstile, og der kan skabes større rum til, at de studerende kan arbejde praktisk med det, de har lært digitalt. Det digitale giver også mulighed for, at undervisningen kan leveres på tidspunkter, der passer ind i de studerendes hverdag, hvilket især er væsentligt på deltidsområdet. Samtidigt kan undervisningen tilpasses hver enkelt studerende, som på den måde får et mere individuelt uddannelsestilbud.

Ifølge Mckinsey vil Danmark de kommende år miste 470.000 jobs til teknologien, som til gengæld vil skabe 495.000 nye jobs – hvis arbejdsstyrken altså opgraderes. Den udfordring kan ikke løses ved almindelig klasseundervisning eller ved kun at satse på fuldtidsuddannelserne, for med den nuværende tilgang ville det ifølge vores beregninger tage 38 år.

Erhvervsakademierne byder ind på at løfte udfordringen. Vores tilgang hedder digital growhow og er et opgør med ideen om, at langt hovedparten af uddannelsen skal ligge i folks helt unge år.


Vi kan ikke ukritisk importere og bruge udenlandske paradigmer for uddannelse. Derfor foreslår vi at oprette et center for erhvervsrettet didaktik i regi af Danske Erhvervsakademier
...

Der er brug for et center for erhvervsrettet didaktik

Vi er heldigvis godt i gang allerede. Digitalisering er et af de fire ben i sektorens fælles strategi, og gennem et fælles sektorprojekt er Danske Erhvervsakademier i gang med at digitalisere to fuldtidsuddannelser. Der skal imidlertid meget mere til. Det er uhensigtsmæssigt at importere og bruge udenlandske paradigmer for uddannelse. Derfor foreslår erhvervsakademierne at oprette et center for erhvervsrettet didaktik i regi af Danske Erhvervsakademier.

Erhvervsakademierne vil gerne gå forrest med initiativer, som viser, hvordan man bedst kan bruge digitale værktøjer i de erhvervsrettede uddannelser. Vi har derfor tilbudt ministeren at være en showcase indenfor digital didaktik og student centered learning. Erhvervsakademierne har både mange tætte samarbejdspartnere og den nødvendige infrastruktur til opgaven. Sektoren har allerede for flere år siden etableret en fælles enhed , som leverer hundrede procent online-efteruddannelse, og som vil kunne drive den videre udvikling sammen med institutionerne. Med den tilstrækkelige finansiering vil vi kunne skalere en dansk udgave af begavet digitalisering af uddannelserne.