Ny iværksætteruddannelse populær

Nyhed

Stadig flere unge vil have en uddannelse, der kan hjælpe dem til at få deres egen virksomhed eller blive leder. Det viser nye optagelsestal til uddannelsen i innovation og entrepreneurship. På landsplan begyndte sidste år 139 unge på uddannelsen. I år er tallet steget til 246.

Studerende på Erhvervsakademi Aarhus
22-årige Bettina Ottesen er en af de 246 unge, der er optaget på erhvervsakademiernes nye populære overbygnings-uddannelse i innovation og entrepreneurship. På landsplan stormer uddannelsen frem med 77 procent flere optagne siden sidste sommer.

22-årige Bettina Ottesen er en af de 246 unge, der er optaget på erhvervsakademiernes nye professionsbacheloruddannelse i innovation og entrepreneurship. ”Jeg har valgt uddannelsen, fordi jeg gerne vil lære en masse om innovativ tænkning og forretningsudvikling og lære at bruge det i en ledelsesmæssig sammenhæng,” siger Bettina. Hun har netop afsluttet en toårig uddannelse som serviceøkonom og skal nu videreuddanne sig til professionsbachelor i innovation og entrepreneurship. En uddannelse, der selvom den kun har et år på bagen, allerede er yderst populær.

Populær i hele landet

Både Cphbusiness, Erhvervsakademi Lillebælt og Erhvervsakademi Aarhus, hvor uddannelsen udbydes, melder om fremgang i optaget. I København er 100 studerende optaget mod 65 sidste år, svarende til en fremgang på 54 procent. På Erhvervsakademi Lillebælt i Vejle og Odense er 76 studerende i år sikret en plads mod 45 sidste år. I Aarhus har man optaget 70 studerende mod 29 sidste år. Det svarer til en fremgang på 141 procent. På landsplan er uddannelsen gået frem med 77 procent flere optagne – fra 139 studerende i 2012 til 246 studerende i 2013.

Størst fremgang i Aarhus

På Erhvervsakademi Aarhus glæder uddannelsesleder Jesper Klintrup sig over den store interesse for uddannelsen.

“Fra politisk side skriges der på nye innovative og entreprenante kræfter i dansk erhvervsliv, og med denne uddannelse får de studerende på tværs af uddannelserne endnu bedre rammer til at udvikle kreative ideer og gøre dem til gode forretninger,” siger han.

Pba i innovation og entrepreneurship 2012 2013 Stigning fra 2012 til 2013
Antal optagne på landsplan 139 246 107 flere, svarende til 77 %
Cphbusiness, København 65 100 35 flere, svarende til 54 %
Erhvervsakademi Aarhus 29 70 41 flere, svarende til 141 %
Erhvervsakademi Lillebælt, Odense og Vejle 45 76

31 flere, svarende til 69 %

Forskellige faggrupper i samme klasse

Uddannelsen optager fra en bred vifte af forskellige faggrupper. Der er fx markedsføringsøkonomer, multimediedesignere og jordbrugsteknologer. En af de nye studerende i Aarhus, 22-årige Martin Overgaard, har til eksempel en baggrund som handelsøkonom med speciale i bilsalg. ”Jeg vil gerne være med til at sælge eller udvikle noget til bilbranchen eller fitnessindustrien. Netop det, at vi kommer fra så forskellige baggrunde tror jeg giver en god dynamik på uddannelsen, fordi vi kan lære af og inspirere hinanden,” siger Martin.

Unge med iværksætterdrømme

Mange af de studerende går med en drøm om at starte egen virksomhed. Netop både lysten og viljen til at gøre ideer til virkelighed er også en af de ting, som erhvervsakademierne kigger mest efter, når ansøgere til uddannelsen bliver inviteret til en personlig samtale. På 3. semester skal de studerende nemlig selv prøve kræfter med iværksætteri i egen virksomhed eller som projektudvikler i en eksisterende virksomhed. “Det er vigtigt, at vi får studerende, som virkelig brænder for det. Alle optagne, vi har talt med, har understreget, at det er vigtigt, at de er sammen med ligesindede, så derfor er det også vigtigt for os, at vi får de mest engagerede personer,” forklarer uddannelsesleder Jesper Klintrup fra Erhvervsakademi Aarhus.

Fakta: Uddannelsen er en overbygning til de merkantile og tekniske erhvervsakademiuddannelser. Uddannelsen er skabt i samarbejde med lokale iværksættere og erhvervsakademierne i Vejle, Odense, Aarhus og København. På uddannelsen får de studerende værdifulde input til, hvordan man ansætter de første medarbejdere til hvordan man markedsfører sig. Uddannelsen tager halvandet år. Til januar 2014 dimitterer allerførste årgang – 139 studerende.

Yderligere oplysninger

Kommunikationsmedarbejder Maria Evald, Erhvervsakademi Aarhus, 7228 6067 eller maev@eaaa.dk
Kommende studerende Bettina Ottesen, Erhvervsakademi Aarhus, 4111 6207
Kommende studerende Martin Overgaard, Erhvervsakademi Aarhus, 2494 8474
Uddannelsesleder Jesper Klintrup, Erhvervsakademi Aarhus, 7228 6226
Uddannelseschef Helle Karina Pedersen, Erhvervsakademi Lillebælt, 6312 9104 eller 2010 1008
Uddannelseskoordinator Marie Helles, Cphbusiness, 2429 3302.