Vi skal ikke uddanne til ledighed, men den nuværende dimensioneringsmodel har to store udfordringer: Den tager afsæt i historiske tal, og den tager ikke højde for regionale forskelle.
Erhvervsakademierne har lavet en aftale om at reducere optaget på de engelsksprogede uddannelser med 25%. Aftalen kommer efter et længerevarende politisk pres for at reducere omkostningerne til SU til EU-borgere, som studerer i Danmark.
Dimensioneringsmodellen skal evalueres, men hvorfor ikke afskaffe den helt? Med rammekontrakter, nyt bevillingssystem og akkreditering er den blevet et overflødigt styringsinstrument.
Virksomhederne har et stort og udækket behov for flere IT-folk. Erhvervsakademierne kunne optage næsten 50% flere på datamatikeruddannelsen, men forhindres i det af dimensioneringsmodellen.
Charlotte Lundblad, formand for bestyrelsen i Danske Erhvervsakademier, opfordrer i et debatindlæg i Børsen Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen til at bringe optagelsesmodellen mere i samklang med udviklingen på arbejdsmarkedet.
Vi var glade for at se, at uddannelse står centralt i det politiske forståelsespapir ”Retfærdig retning for Danmark”. Nu skal den nye uddannelses- og forskningsminister i gang med arbejdet med at omsætte visionerne til virkelighed. Det vil vi meget gerne bidrage til og vi ser frem til et tæt og konstruktivt samarbejde herom. Erhvervsakademisektoren har en lang liste med perspektivrige forslag, men vi ser tre områder på som særligt vigtige: Dimensionering, geografisk spredning af uddannelser samt behovet for et mere fleksibelt og sammenhængende uddannelsessystem.
Erhvervsakademierne er med til at sikre især private virksomheders behov for arbejdskraft i hele Danmark. Det kræver tæt dialog med lokale aftagere og handlerum til at være på forkant med den regionale udvikling. En indsats, der ikke altid rimer på national dimensionering.