Manglende specialpædagogisk støtte til deltidsstuderende er et problem

Debat

Forestil dig at leve med en funktionsnedsættelse som ordblindhed. Både i folkeskolen og på din ungdomsuddannelse har du haft støtte med en it-rygsæk og lydbøger, og læser du på en videregående fuldtidsuddannelse, så er billedet det samme. Men er du f.eks. faglært og har arbejdet nogle år, og nu vil videreuddanne dig samtidig med, at du arbejder, så kan du ikke få støtte som en del af uddannelsen. Du kan altså kun få støtte, hvis du træder ud af arbejdsmarkedet og ind på et fuldtidsstudie.

To bygningskonstruktører sidder ved pc og arbejder

Sådan er virkeligheden for mange deltidsstuderende med funktionsnedsættelse, og det har alvorlige konsekvenser ikke blot for mulighederne for at gennemføre en uddannelse, men også for om man overhovedet tør at søge optagelse i første omgang. Det giver simpelthen ingen mening.

”Der er ingen er i tvivl om, at det er en politisk ambition, at vi alle skal kunne efteruddanne os, når kravene på arbejdsmarkedet ændrer sig. Når vi oplever, at ny teknologi og den grønne omstilling ændrer vores måde at arbejde på, skal vi være omstillingsparate. Der er allerede lavet mange gode politiske aftaler, som gør efter- og videreuddannelse muligt, men når vi så ser på den praktiske hverdag, så bliver deltidsstuderende glemt”, siger Steen Enemark Kildesgaard, formand for rektorkollegiet ved Danske Erhvervsakademier. 

Ifølge seneste statistikker oplever omkring 18 pct. af alle studerende en form for funktionsnedsættelse, og antallet af studerende med behov for specialpædagogisk støtte stiger. Men deltidsstuderende på videregående niveau, der hører under reglerne for Lov om åben uddannelse, opfylder ikke betingelserne for at søge denne støtte, selvom de sandsynligvis ville have været berettiget til det, hvis de studerede på fuld tid. Dette skaber en markant ulighed i adgangen til uddannelse.

Ingen støtte til deltidsstuderende med funktionsnedsættelse 

Borgere, som efter- og videreuddanner sig på videregående niveau og samtidigt har et arbejde, står uden samme adgang til den specialpædagogiske støtte som fuldtidsstuderende, selv om det for mange vil være en afgørende faktor for, om de klarer sig gennem deres uddannelse.

”Den her forskelsbehandling underminerer ikke blot uddannelsesmulighederne, den skaber også et ufleksibelt uddannelsessystem, der svækker mulighederne for efter- og videreuddannelse for personer med funktionsnedsættelser. Det er på tide, at politikerne prioriterer at rette op på denne skævvridning”, siger Steen Enemark Kildesgaard.

Uden adgang til den nødvendige støtte står deltidsstuderende over for betydelige udfordringer. Dette skaber ikke blot en ulighed i uddannelsesmuligheder, men det hindrer også samfundet i at udnytte arbejdsstyrkens fulde potentiale. Fuldtidsstudier er ikke en realistisk mulighed for mange, især voksne studerende med familieforpligtelser og erhvervserfaring. At straffe de borgere, der vælger en anden uddannelsesvej, hvor studier har været efterfulgt af arbejde, og hvor efter- og videreuddannelse bliver aktuelt på deltid, er hverken rimeligt eller produktivt.

Lige muligheder for at uddanne sig 

I øjeblikket varmes der politisk op til forhandlingerne om specialpædagogisk støtte på de videregående uddannelser, og senest har der været temadrøftelser om støtten. Her er det især den ventetid, som nogle studerende oplever fra afsendt ansøgning til bevilliget støtte, der vækker bekymring. Oven i dette er der i de senere år sket en stigning i antallet af unge, som får brug for specialpædagogisk støtte. 

Når der skal kigges på SPS-systemet for de videregående uddannelser, bør det åbnes op, så deltidsstuderende på akademiuddannelser ikke længere er dårligere stillet end deres fuldtidsstudiekammerater.  Det går også udover de arbejdspladser, som i sidste ende kommer til at mangle lige netop dem som dygtige medarbejdere. 

Politisk bør der handles hurtigt for at rette op på denne ulighed og sikre, at deltidsstuderende ikke længere bliver overset i det specialpædagogiske system. Det bør være en klar prioritet, at der er lige muligheder for alle studerende, uanset studieform og funktionsnedsættelse.

--

Se også det fælles debatindlæg fra Steen Enemark Kildegaard og Kasper Palm, forbundssekretær i Dansk Metal i Altinget her.