Digitalisering på erhvervsakademierne

Analyse

Ny rapport om digitalisering af uddannelser viser, at erhvervsakademierne er langt fremme med at udvikle og anvende digitale undervisningsmidler.

 

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har lavet en undersøgelse om digitalisering af undervisningen på de videregående uddannelser i håb om at skabe et større vidensgrundlag for effekterne ved teknologisk indflydelse i undervisningen. Erhvervsakademierne betragtes i rapporten som et forbillede for de resterende videregående uddannelsesinstitutioner, da man allerede sætter fokus på at digitalisere arbejds- og undervisningsmiljøet på akademierne. EVA siger om digitaliseringsprocessen, at den er ”drevet af ildsjæle”, i form af blandt andre undervisere, der har implementeret digitale læringsteknologier i deres undervisning. Det veletablerede SmartLearning er et eksempel på akademiernes forspring på digitaliseringen, idet e-læringsplatformen giver de studerende mulighed for at modtage fjernundervisning. EVA har foretaget en kvantitativ undersøgelse, hvor de har adspurgt de studerende ved Danmarks videregående uddannelsesinstitutioner, hvordan de oplever brugen af IT i på den pågældende institution. Undersøgelsen viste, at erhvervsakademierne i størst grad benytter sig af teknologi i undervisningen, ved forberedelse og ved tilbagemeldinger på opgaver.

Rapporten undersøger to problemstillinger:

  1. Hvilke muligheder oplever erhvervsakademierne i arbejdet med at styrke undervisningen ved brug af digitale teknologier?
  2. Hvordan arbejder erhvervsakademierne strategisk og konkret med at styrke undervisningen ved hjælp af digitale teknologier?

EVA har fået øje på erhvervsakademiernes strategiske arbejde mod øget digitalisering af undervisningen. På ledelsesniveau er øget digitalisering på seks af akademierne et arbejdsområde beskrevet i udviklingskontrakten for 2015-2017. På undervisningsniveau, er det ildsjælene, der øger digitaliseringen ved at implementere teknologiske effekter. Rapporten beskriver konkrete eksempler fra blandt andre Cphbusiness, der arbejder strategisk med at effektuere teknologi i undervisningen. Projektet Lærings- og udviklingsmiljø på Nørregaardsvej består af arbejde med blandt andet webbaserede ressourcer, som de studerende kan benytte sig af.

EVA mener at erhvervsakademierne er konfronteret med en række udfordringer i forbindelse med at øge digitaliseringen. Eksempelvis, er der forskellig ledelsesmæssig fokus på digitalisering på de forskellige akademier. Der er kulturelle og holdningsmæssige barrierer blandt undervisere, som derudover også skal klædes på til ændringerne.

Erhversakademierne skal ifølge EVA være opmærksomme på blandt andre følgende punkter:

  • Er der behov for en særskilt digitaliseringsstrategi?
  • Hvem er/ skal være involveret i indsatsen?
  • Hvad er målet med at øge digitaliseringen?
  • Skal kompetenceudviklingen foregå centralt eller som udviklingsprojekter?
  • Hvordan skal de studerende involveres?

Internationale studier viser at digitalisering af undervisning leder til øget internationalisering samt styrker kvaliteten af undervisningen, hvorfor vi kan glæde os over at erhvervsakademierne står i spidsen for denne udvikling. Øget digitalisering er en spændende og aktuel proces på de danske videregående uddannelsesinstitutioner, som erhversakademierne kan være stolte af at blive anset for at være forbillede for.